Détail de l'auteur
Auteur فضيلة بولجمر |
Documents disponibles écrits par cet auteur (2)



Titre : سلطة فعل التاريخ في الخطاب الروائي عند واسيني الاعرج. Type de document : texte imprimé Auteurs : فضيلة بولجمر, Auteur ; يحي الشيخ صالح, Directeur de thèse Editeur : جامعة الإخوة منتوري قسنطينة Année de publication : 2021 Importance : 749 ورقة. Format : 30 سم. Note générale : 1نسخ موجودة مكتبة المركزية
Langues : Arabe (ara) Catégories : Arabe
الأدب العربيTags : الأدب العربي: الأدب العربي الحديث والمعاصر سلطة تفعيل التّاريخي التخييل ممكنات التّاريخي آليات التّاريخي Authority historical activation imagination historical possibilities historical mechanisms Autorité activation historique possibilités historique mécanismes historique Index. décimale : 810 أدب عربي Résumé :
لنصوصعالج هذا البحث قضيّة التّاريخ بما يتمثّله من حقائق الإنسان زمانيا ومكانيا في مجموعة من ا ريخ ّلتا الّروائيّة ،وهو في ذلك محاولة نحو إبانة دور التّاريخي في بناء النّص الّروائي ،هذا وقد عرف ك ّ ل من ا فعا والّرواية أفعالا خا ّ صة (أفعال التّخييل) أّ دت هذه الأ ل الأخيرة وظيفة الجمع بين الخطابين بطريقة لم تتخ ّ ل فيها عن التّاريخي في (الماقبل النّص). إ ّ ن مقاربة هذه النّصوص كشفت عن توّ رط الكتابة الّروائيّة بشكل كبير في قضايا التّاريخي ،ممّا جعل بنية يمتح النّص الّروائي لا تقوم ،غالبا،إلاّ بوجود إطار لل(ماقبل النّص) منه ويستند إليه ،بل إ ّ ن ""الماقبل"" أضحى له عما صورة متكّررة في أ ، إلى حّ د إعادة التّيمات نفسها،فكان لفعل التّاريخ سلطة بيّنة على الفعل الّروائي. بة للكتا ّتعبيرية يمكن إدراك هذه ال ّ سلطة على مستوى النّصوص المدروسة من خلال بروز ثلاثة أشكال الّروائيّة في هذا المجال: -نمط للكتابة في درجة تكون فيها الكتابة أعلى درجة من مستوى التّاريخ (>التّاريخ ) . -نمط للكتابة في درجة تكون فيها الكتابة أو التّخييل دون مستوى التّاريخ،(<التّاريخ). -ونمط للكتابة في درجة تكون فيها الكتابة مع مستوى التّاريخ ومضارعة له(=التّاريخ). لقد بدت أفعال التّاريخي (الّزمان، المكان، الّ ذات)،في هذه المستويات الكتابيّة وسائل في (الماقبل عرفت مهما النّص) أكثر منها غايات ،إذ تلك النّصوص من حرص كبير على التّوثيق والتّسجيل لفعل التّاريخي بجميع أشكاله(أدبا، فنّا ،فكرا...)،إلاّ أ ّ ن ذلك لم ينف وجود حبكة مستقلّة ببنيتها الخا ّ صة ،فمع ذلك الكم ستطاع الهائل من الأسناد الخارجيّة ا النّص أن يتخطى مختلف تلك الّ تّاكمات والحشو واللاّنسجام،غالبا، من ريخ ّلتا خلال تسريد التّاريخ وتخييله باتّباعه استيراتيجيّة تنظيميّة لأفعال ا ،وذلك بتحريرها من (الماقبل النّص)
.فكان لهذا التّاريخي تمظهرات مكيّفة وفق نمط الكتابة الّروائيّة،إذ أنتجت في النّهاية آليات للكتابة على حدود تلك الأنماط الثّلاثة المحتملة لسلطة التّاريخ
This study examined the issue of history with its human realities in their temporal and spatial dimensions in a collection of novels of Ouassini Laâradj, as he tried to show the role of the history in the construction of the narrative text. Both history and the novel knew specific acts (fiction actions) which performed the function of combining the two discourses in away that preserves history. The investigation of these texts revealed that writing novels was heavily in volved in historical issues.,So,the structure of a novel is usually based on the presence of(pre-text ), which became a recurring aspect in his literary works. This showed that history had authority over fiction. This authority can be realized at the level of the texts studied through the emergence of three expressive forms of fictional writing in this field: -A writing style in which fiction is at a higher level than History (>History) -Awriting style in which fiction or imagination is below the level of history(Despite these many external stents, the text was able to overcome various accumulations and incoherences through the narration and imagination of history by adopting an organizational strategy for the actions of history,by editing it from (pre-text). Thus,This history manifestations were adapted according to the style of fictional writing. Eventually,it produced mechanisms to write within the scope of the three abovementioned styles of history authority over fiction. The narrative text in this approach proved that there newal of the novel did not mean abandoning neither traditionalism nor modernity,but rather,it is the production of new tools and techniques enabling the introduction of aesthetics in all histoical practices (past ,present and future), and even re-reading them and provoking controversy over them a gain. Diplôme : Doctorat en sciences En ligne : ../theses/arabe/ABOU4538.pdf Format de la ressource électronique : Permalink : https://bu.umc.edu.dz/md/index.php?lvl=notice_display&id=11802 سلطة فعل التاريخ في الخطاب الروائي عند واسيني الاعرج. [texte imprimé] / فضيلة بولجمر, Auteur ; يحي الشيخ صالح, Directeur de thèse . - جامعة الإخوة منتوري قسنطينة, 2021 . - 749 ورقة. ; 30 سم.
1نسخ موجودة مكتبة المركزية
Langues : Arabe (ara)
Catégories : Arabe
الأدب العربيTags : الأدب العربي: الأدب العربي الحديث والمعاصر سلطة تفعيل التّاريخي التخييل ممكنات التّاريخي آليات التّاريخي Authority historical activation imagination historical possibilities historical mechanisms Autorité activation historique possibilités historique mécanismes historique Index. décimale : 810 أدب عربي Résumé :
لنصوصعالج هذا البحث قضيّة التّاريخ بما يتمثّله من حقائق الإنسان زمانيا ومكانيا في مجموعة من ا ريخ ّلتا الّروائيّة ،وهو في ذلك محاولة نحو إبانة دور التّاريخي في بناء النّص الّروائي ،هذا وقد عرف ك ّ ل من ا فعا والّرواية أفعالا خا ّ صة (أفعال التّخييل) أّ دت هذه الأ ل الأخيرة وظيفة الجمع بين الخطابين بطريقة لم تتخ ّ ل فيها عن التّاريخي في (الماقبل النّص). إ ّ ن مقاربة هذه النّصوص كشفت عن توّ رط الكتابة الّروائيّة بشكل كبير في قضايا التّاريخي ،ممّا جعل بنية يمتح النّص الّروائي لا تقوم ،غالبا،إلاّ بوجود إطار لل(ماقبل النّص) منه ويستند إليه ،بل إ ّ ن ""الماقبل"" أضحى له عما صورة متكّررة في أ ، إلى حّ د إعادة التّيمات نفسها،فكان لفعل التّاريخ سلطة بيّنة على الفعل الّروائي. بة للكتا ّتعبيرية يمكن إدراك هذه ال ّ سلطة على مستوى النّصوص المدروسة من خلال بروز ثلاثة أشكال الّروائيّة في هذا المجال: -نمط للكتابة في درجة تكون فيها الكتابة أعلى درجة من مستوى التّاريخ (>التّاريخ ) . -نمط للكتابة في درجة تكون فيها الكتابة أو التّخييل دون مستوى التّاريخ،(<التّاريخ). -ونمط للكتابة في درجة تكون فيها الكتابة مع مستوى التّاريخ ومضارعة له(=التّاريخ). لقد بدت أفعال التّاريخي (الّزمان، المكان، الّ ذات)،في هذه المستويات الكتابيّة وسائل في (الماقبل عرفت مهما النّص) أكثر منها غايات ،إذ تلك النّصوص من حرص كبير على التّوثيق والتّسجيل لفعل التّاريخي بجميع أشكاله(أدبا، فنّا ،فكرا...)،إلاّ أ ّ ن ذلك لم ينف وجود حبكة مستقلّة ببنيتها الخا ّ صة ،فمع ذلك الكم ستطاع الهائل من الأسناد الخارجيّة ا النّص أن يتخطى مختلف تلك الّ تّاكمات والحشو واللاّنسجام،غالبا، من ريخ ّلتا خلال تسريد التّاريخ وتخييله باتّباعه استيراتيجيّة تنظيميّة لأفعال ا ،وذلك بتحريرها من (الماقبل النّص)
.فكان لهذا التّاريخي تمظهرات مكيّفة وفق نمط الكتابة الّروائيّة،إذ أنتجت في النّهاية آليات للكتابة على حدود تلك الأنماط الثّلاثة المحتملة لسلطة التّاريخ
This study examined the issue of history with its human realities in their temporal and spatial dimensions in a collection of novels of Ouassini Laâradj, as he tried to show the role of the history in the construction of the narrative text. Both history and the novel knew specific acts (fiction actions) which performed the function of combining the two discourses in away that preserves history. The investigation of these texts revealed that writing novels was heavily in volved in historical issues.,So,the structure of a novel is usually based on the presence of(pre-text ), which became a recurring aspect in his literary works. This showed that history had authority over fiction. This authority can be realized at the level of the texts studied through the emergence of three expressive forms of fictional writing in this field: -A writing style in which fiction is at a higher level than History (>History) -Awriting style in which fiction or imagination is below the level of history(Despite these many external stents, the text was able to overcome various accumulations and incoherences through the narration and imagination of history by adopting an organizational strategy for the actions of history,by editing it from (pre-text). Thus,This history manifestations were adapted according to the style of fictional writing. Eventually,it produced mechanisms to write within the scope of the three abovementioned styles of history authority over fiction. The narrative text in this approach proved that there newal of the novel did not mean abandoning neither traditionalism nor modernity,but rather,it is the production of new tools and techniques enabling the introduction of aesthetics in all histoical practices (past ,present and future), and even re-reading them and provoking controversy over them a gain. Diplôme : Doctorat en sciences En ligne : ../theses/arabe/ABOU4538.pdf Format de la ressource électronique : Permalink : https://bu.umc.edu.dz/md/index.php?lvl=notice_display&id=11802 Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité بول/4538 بول/4538 Thèse Bibliothèque principale Thèses Disponible
Titre : .هندسة الفضاء في رواية الأمير لواسيني الأعرج Type de document : texte imprimé Auteurs : فضيلة بولجمر, Auteur ; يحي الشيخ صالح, Directeur de thèse Editeur : جامعة الإخوة منتوري قسنطينة Année de publication : 2010 Importance : 294 ورقة Format : 30 سم Note générale : 01 نسخة في قاعة البحث 01 نسخة في مخزن المكتبة الجامعية المركزية + 01 قرص مضغوط Langues : Arabe (ara) Catégories : Arabe
الأدب العربيTags : تحليل الخطاب هندسة الفضاء رواية الأمير لواسيني الأعرج Index. décimale : 810 أدب عربي Résumé : Many literary studies have tried to achieve continuity between the reader and the text through the adoption of a methology that stinulates both of them ( reader and text ), this methology uses the novelistic element of space to dive in the text and discover its deeper contents . Hence,the present research work entitled "the spatiale structure in Ouassini laâradj`s novel :" the prince" ,comes to acquaint us with the use of space in novels .moreover , it clarifies the necessity of creating a specific framework withhim wich the study of 'space ' in the arabic novel is possible on the levels of idiom and procedure . this is so because the component of 'space ' is indisponsible for any novel structure . The spatial structure of "Al – amir " or the " prince " has included all ingredients of the novel , and has been implicitely related to ' space ' through such pairs as : space / setting , space / imagination , space /character , space / description , space / dialogue and space / intertextualité. The spqce in laârdj `s novel has encompossed all the abovementioned element . Ithas also provided a great support for this narrative .Indeed , space has given the text its identity . Any literary work , especially the novel starts from its writer`s vision but it ends at the reader`s perspective . this continum is said to be only possible via the knowledge of the spatial structure and the reader`s procedure and response wich differ from one novel to another . Being familiar with the space of any novel ads the reader in deeper and better understauding of its contents and helpes him in uncovering the text hidden meanings. In fact , discoering the spatial structure of a given text is a successful means for reaching the heart of the material at hand and which enables the reader to master it Diplôme : Magistère En ligne : ../theses/arabe/ABOU3096.pdf Permalink : https://bu.umc.edu.dz/md/index.php?lvl=notice_display&id=6623 .هندسة الفضاء في رواية الأمير لواسيني الأعرج [texte imprimé] / فضيلة بولجمر, Auteur ; يحي الشيخ صالح, Directeur de thèse . - جامعة الإخوة منتوري قسنطينة, 2010 . - 294 ورقة ; 30 سم.
01 نسخة في قاعة البحث 01 نسخة في مخزن المكتبة الجامعية المركزية + 01 قرص مضغوط
Langues : Arabe (ara)
Catégories : Arabe
الأدب العربيTags : تحليل الخطاب هندسة الفضاء رواية الأمير لواسيني الأعرج Index. décimale : 810 أدب عربي Résumé : Many literary studies have tried to achieve continuity between the reader and the text through the adoption of a methology that stinulates both of them ( reader and text ), this methology uses the novelistic element of space to dive in the text and discover its deeper contents . Hence,the present research work entitled "the spatiale structure in Ouassini laâradj`s novel :" the prince" ,comes to acquaint us with the use of space in novels .moreover , it clarifies the necessity of creating a specific framework withhim wich the study of 'space ' in the arabic novel is possible on the levels of idiom and procedure . this is so because the component of 'space ' is indisponsible for any novel structure . The spatial structure of "Al – amir " or the " prince " has included all ingredients of the novel , and has been implicitely related to ' space ' through such pairs as : space / setting , space / imagination , space /character , space / description , space / dialogue and space / intertextualité. The spqce in laârdj `s novel has encompossed all the abovementioned element . Ithas also provided a great support for this narrative .Indeed , space has given the text its identity . Any literary work , especially the novel starts from its writer`s vision but it ends at the reader`s perspective . this continum is said to be only possible via the knowledge of the spatial structure and the reader`s procedure and response wich differ from one novel to another . Being familiar with the space of any novel ads the reader in deeper and better understauding of its contents and helpes him in uncovering the text hidden meanings. In fact , discoering the spatial structure of a given text is a successful means for reaching the heart of the material at hand and which enables the reader to master it Diplôme : Magistère En ligne : ../theses/arabe/ABOU3096.pdf Permalink : https://bu.umc.edu.dz/md/index.php?lvl=notice_display&id=6623 Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité بول/3096 بول/3096 Thèse Bibliothèque principale Thèses Disponible