Détail de l'auteur
Auteur زهيرة بولفوس |
Documents disponibles écrits par cet auteur (5)



Titre : التجريب في الخطاب الشعري الجزائري المعا صر Type de document : texte imprimé Auteurs : زهيرة بولفوس ; جامعة منتوري, Éditeur scientifique ; يحي الشيخ صالح, Directeur de thèse Année de publication : 2010 Importance : 502 ورقة Format : 30 سم Note générale : 01 نسخة في قاعة البحث 01 نسخة في مخزن المكتبة الجامعية المركزية + 01 قرص مضغوط Langues : Arabe (ara) Catégories : Arabe
الأدب العربيTags : التجريب الخطاب الشعري الجزائري المعا صر Index. décimale : 810 أدب عربي Diplôme : Magistère En ligne : ../theses/arabe/ABOU3098.pdf Permalink : index.php?lvl=notice_display&id=6625 التجريب في الخطاب الشعري الجزائري المعا صر [texte imprimé] / زهيرة بولفوس ; جامعة منتوري, Éditeur scientifique ; يحي الشيخ صالح, Directeur de thèse . - 2010 . - 502 ورقة ; 30 سم.
01 نسخة في قاعة البحث 01 نسخة في مخزن المكتبة الجامعية المركزية + 01 قرص مضغوط
Langues : Arabe (ara)
Catégories : Arabe
الأدب العربيTags : التجريب الخطاب الشعري الجزائري المعا صر Index. décimale : 810 أدب عربي Diplôme : Magistère En ligne : ../theses/arabe/ABOU3098.pdf Permalink : index.php?lvl=notice_display&id=6625 Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité بول/3098 بول/3098 Thèse Bibliothèque principale Thèses Disponible
Titre : تجربة "عمارة لخوص" الروائية من منظور جماليات "القراءة والتلقي" Type de document : texte imprimé Auteurs : أحلام العلمي, Auteur ; زهيرة بولفوس, Directeur de thèse Editeur : جامعة الإخوة منتوري قسنطينة Année de publication : 2016 Importance : 423 ورقة. Format : 30 سم. Note générale : 2نسخ موجودة مكتبة المركزية
Langues : Arabe (ara) Catégories : Arabe
الأدب العربيIndex. décimale : 810 أدب عربي Résumé : The present study which is entitled “ the novelist experience of Amara LAKHWAS from the perspective of the aesthetics of reading and receiving” studies two important units, the first one follows the features of experimentation in the path of the Algerian novelist experience, right down to focus on what is
made by the Algerian immigrants “ Amara Lakhwas “ through his novels ” How to suckle from lupus without biting you” and “ The Little Cairo “ which form a revolt against the previous narrative experiences that stood at the borders of realism and history and they change the prevailing through simulating the
other.
While the second unit is concerned with the procedures made by the procedures made by the newest and latest contemporary critical theories, the theory of “ reading and receiving “, pointing out the different points that differentiate it from its predecessors, focusing on the relationship that combine
all the literary text and the reader , based on the actions made by both “ Lyawas” and “ Izer” , who despite their different proposals; however, they had agreed in their orientation, they put their attention on the reader and how they
receive the literary text.
Based on what has been said, this research based on luring the theory of “ reading and receiving” and its application on the novelist experience of “Amara Lkhwas” to show the principle of communication and interaction between the
poles of the creative process (the text and the reader), so, the plan of the present research is built on an entrance, an introduction , three parts and six chapters and
a conclusion, upon which the research is based to clarify the path of the Algerian contemporary novelist experience in part one represented in the experience of “ Amara Lakhwas”, passing through the second part through which the meaning is based on continuing the literary with the different reader in his reading from one period to another, through focusing on the application of Yaws’ procedures in the novel “ The Little Cairo”, right down to the third part in which memorizes
the product of meaning through the interactive relationship that combines both the literary text and the reader, through the application of the mechanisms that are provided by “ Izer” in the novel “How to suckle from lupus without biting
you” This research study is based on his study on the approach “ reading and receiving”, "reading and receiving," according to what is provided by "Iyawas" and "Laser" as procedures, concluding a number of results which reflect the
product to meet the reader by the two novels which are able to impose on him the freedom to interact with them, based on the pluralism of readings and interpretations of the text, along with the open end of the two novels, which opened in front of the reader interpretive multiple perspectives on the events and
the fate of the characters.Diplôme : Doctorat En ligne : ../theses/arabe/AELO4130.pdf Format de la ressource électronique : Permalink : index.php?lvl=notice_display&id=10256 تجربة "عمارة لخوص" الروائية من منظور جماليات "القراءة والتلقي" [texte imprimé] / أحلام العلمي, Auteur ; زهيرة بولفوس, Directeur de thèse . - جامعة الإخوة منتوري قسنطينة, 2016 . - 423 ورقة. ; 30 سم.
2نسخ موجودة مكتبة المركزية
Langues : Arabe (ara)
Catégories : Arabe
الأدب العربيIndex. décimale : 810 أدب عربي Résumé : The present study which is entitled “ the novelist experience of Amara LAKHWAS from the perspective of the aesthetics of reading and receiving” studies two important units, the first one follows the features of experimentation in the path of the Algerian novelist experience, right down to focus on what is
made by the Algerian immigrants “ Amara Lakhwas “ through his novels ” How to suckle from lupus without biting you” and “ The Little Cairo “ which form a revolt against the previous narrative experiences that stood at the borders of realism and history and they change the prevailing through simulating the
other.
While the second unit is concerned with the procedures made by the procedures made by the newest and latest contemporary critical theories, the theory of “ reading and receiving “, pointing out the different points that differentiate it from its predecessors, focusing on the relationship that combine
all the literary text and the reader , based on the actions made by both “ Lyawas” and “ Izer” , who despite their different proposals; however, they had agreed in their orientation, they put their attention on the reader and how they
receive the literary text.
Based on what has been said, this research based on luring the theory of “ reading and receiving” and its application on the novelist experience of “Amara Lkhwas” to show the principle of communication and interaction between the
poles of the creative process (the text and the reader), so, the plan of the present research is built on an entrance, an introduction , three parts and six chapters and
a conclusion, upon which the research is based to clarify the path of the Algerian contemporary novelist experience in part one represented in the experience of “ Amara Lakhwas”, passing through the second part through which the meaning is based on continuing the literary with the different reader in his reading from one period to another, through focusing on the application of Yaws’ procedures in the novel “ The Little Cairo”, right down to the third part in which memorizes
the product of meaning through the interactive relationship that combines both the literary text and the reader, through the application of the mechanisms that are provided by “ Izer” in the novel “How to suckle from lupus without biting
you” This research study is based on his study on the approach “ reading and receiving”, "reading and receiving," according to what is provided by "Iyawas" and "Laser" as procedures, concluding a number of results which reflect the
product to meet the reader by the two novels which are able to impose on him the freedom to interact with them, based on the pluralism of readings and interpretations of the text, along with the open end of the two novels, which opened in front of the reader interpretive multiple perspectives on the events and
the fate of the characters.Diplôme : Doctorat En ligne : ../theses/arabe/AELO4130.pdf Format de la ressource électronique : Permalink : index.php?lvl=notice_display&id=10256 Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité الع/4130 الع/4130 Thèse Bibliothèque principale Thèses Disponible
Titre : جدلية الموت و الأنبعاث في شعر علي أحمد سعيد أندوس. Type de document : texte imprimé Auteurs : زهيرة بولفوس, Auteur ; يحي الشيخ صالح, Directeur de thèse Editeur : جامعة الإخوة منتوري قسنطينة Année de publication : 2003 Importance : 468 ورقة Note générale : 02 نسخ موجودة بمخزن المكتبة المركزية 1 نسخة محولة الى مكتبة العلوم الإنسانية Langues : Arabe (ara) Catégories : Arabe
الأدب العربيTags : الشعر علي أحمد سعيد جدلية الموت Index. décimale : 810 أدب عربي Diplôme : inconnu Permalink : index.php?lvl=notice_display&id=7226 جدلية الموت و الأنبعاث في شعر علي أحمد سعيد أندوس. [texte imprimé] / زهيرة بولفوس, Auteur ; يحي الشيخ صالح, Directeur de thèse . - جامعة الإخوة منتوري قسنطينة, 2003 . - 468 ورقة.
02 نسخ موجودة بمخزن المكتبة المركزية 1 نسخة محولة الى مكتبة العلوم الإنسانية
Langues : Arabe (ara)
Catégories : Arabe
الأدب العربيTags : الشعر علي أحمد سعيد جدلية الموت Index. décimale : 810 أدب عربي Diplôme : inconnu Permalink : index.php?lvl=notice_display&id=7226 Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité بول/1738 بول/1738 Thèse Bibliothèque principale Thèses Disponible
Titre : شعرية العتبات في النص الشعري الجزئري المعاصر Type de document : texte imprimé Auteurs : روفية بوغنوط, Auteur ; زهيرة بولفوس, Directeur de thèse Editeur : جامعة الإخوة منتوري قسنطينة Année de publication : 2017 Importance : 792 ورقة. Format : 30 سم. Note générale : 2نسخ موجودة مكتبة المركزية
Langues : Arabe (ara) Catégories : Arabe
الأدب العربيTags : العتبات النص الموازي الشعرية النص المحيط النص الفوقي الفضاء النصي الفضاء البصري الإثارة الشعرية الخطاب المقدماتي الشعر الجزائري المعاصر seuils paratexte poétique prétexte épitexte l’espace textuel l’espace visuel l’interet poétique le discours Préfaciel les poèmes algériens Paratext Thresholds the poetics the peritext the epitext The textual space The visual space poetical interst preface Index. décimale : 810 أدب عربي Résumé : Paratexts is semiotic signs opened to the critical and semiotic analysis
because of their ownership of discreet and clear authority at the same time
as they practice on the text and the reader (all the generally brief Texts)
Paratexts is a pact of reading a visual poetry which uses the Texts to build
the meaning of the literary work. The paratext is all which by –passes the
text and makes of this text a book presented particularly to the readers in a
general way in the general public.
The object of this study is to show how to use the poetics of thresholds in
the contemporary Algerian poetry to answer this question we decided to
divide the subject of the thesis (theory) into several stages:
1) First stage :the main idea proposed by this stage is to give definitions
and precise concepts to the terms : (paratext- text and poetics) besides
approaching the reception of the term paratext in the contemporary
Arabic criticism. In the third chapter , the study appreciates ( estimates)
the various types of paratext ( peritext ,epitext).
2) The second stage: The study concerns the strategy of the paratexte ,
the main title ,the Intertitles ,the Original preface .we looked for to
approach the titles in contemporary Algerian poetry .to analyze the
relation between the title and the text ,and to demonstrate the capacity of
the title on creation of the poetic interest.
3) The Third stage: our study concentrates on the préfaciel speech and
the manifestoes proposed in the Algerian poetics.
4) The Fourth stage: the study works on paratextes and the poetics
interns in the Algerian poems (epigraphs, dedications, notes(marks))
5) The fifth stage: the study concerns the approach to the textual space
and the visual space, calligraphic cover and the units (colors, images,
generic indications …).
6) Last stage: at the end of this study, we established(constituted) a
number of results(profits).Diplôme : Doctorat en sciences En ligne : ../theses/arabe/ABOU4187.pdf Format de la ressource électronique : Permalink : index.php?lvl=notice_display&id=10687 شعرية العتبات في النص الشعري الجزئري المعاصر [texte imprimé] / روفية بوغنوط, Auteur ; زهيرة بولفوس, Directeur de thèse . - جامعة الإخوة منتوري قسنطينة, 2017 . - 792 ورقة. ; 30 سم.
2نسخ موجودة مكتبة المركزية
Langues : Arabe (ara)
Catégories : Arabe
الأدب العربيTags : العتبات النص الموازي الشعرية النص المحيط النص الفوقي الفضاء النصي الفضاء البصري الإثارة الشعرية الخطاب المقدماتي الشعر الجزائري المعاصر seuils paratexte poétique prétexte épitexte l’espace textuel l’espace visuel l’interet poétique le discours Préfaciel les poèmes algériens Paratext Thresholds the poetics the peritext the epitext The textual space The visual space poetical interst preface Index. décimale : 810 أدب عربي Résumé : Paratexts is semiotic signs opened to the critical and semiotic analysis
because of their ownership of discreet and clear authority at the same time
as they practice on the text and the reader (all the generally brief Texts)
Paratexts is a pact of reading a visual poetry which uses the Texts to build
the meaning of the literary work. The paratext is all which by –passes the
text and makes of this text a book presented particularly to the readers in a
general way in the general public.
The object of this study is to show how to use the poetics of thresholds in
the contemporary Algerian poetry to answer this question we decided to
divide the subject of the thesis (theory) into several stages:
1) First stage :the main idea proposed by this stage is to give definitions
and precise concepts to the terms : (paratext- text and poetics) besides
approaching the reception of the term paratext in the contemporary
Arabic criticism. In the third chapter , the study appreciates ( estimates)
the various types of paratext ( peritext ,epitext).
2) The second stage: The study concerns the strategy of the paratexte ,
the main title ,the Intertitles ,the Original preface .we looked for to
approach the titles in contemporary Algerian poetry .to analyze the
relation between the title and the text ,and to demonstrate the capacity of
the title on creation of the poetic interest.
3) The Third stage: our study concentrates on the préfaciel speech and
the manifestoes proposed in the Algerian poetics.
4) The Fourth stage: the study works on paratextes and the poetics
interns in the Algerian poems (epigraphs, dedications, notes(marks))
5) The fifth stage: the study concerns the approach to the textual space
and the visual space, calligraphic cover and the units (colors, images,
generic indications …).
6) Last stage: at the end of this study, we established(constituted) a
number of results(profits).Diplôme : Doctorat en sciences En ligne : ../theses/arabe/ABOU4187.pdf Format de la ressource électronique : Permalink : index.php?lvl=notice_display&id=10687 Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité بوغ/4187 بوغ/4187 Thèse Bibliothèque principale Thèses Disponible
Titre : نظرية الفوضى وتمثلاتها في الرواية الجزائرية المعاصرة. Type de document : texte imprimé Auteurs : سعاد بن ناصر, Auteur ; زهيرة بولفوس, Directeur de thèse Editeur : جامعة الإخوة منتوري قسنطينة Année de publication : 2020 Importance : 304 ورقة. Format : 30 سم. Note générale : 1نسخ موجودة مكتبة المركزية
Langues : Arabe (ara) Catégories : Arabe
الأدب العربيTags : الأدب العربي : الأدب الحديث والمعاصر Index. décimale : 810 أدب عربي Résumé :
طرح هذا البحث الموسوم "نظرية الفوضى وتمثلاتها في الرواية الجزائرية المعاصرة" ثالث أهموياسففلوفكرياياعلمها النظريات العلمية في القرن العشرين "نظرية الفوضى" شارحا ايا ، مطبقا النظرية على ا لدب الجزائري المعاصر، في محاولة أولى لمقاربة الرواية الجزائرية المعاصرة بنظرية معاصرة ومنهج نقدي مأ خوذ عنها مباشرة، واس تفاد البحث من مفاهيم النظرية الفلسفية والفكرية والتقنية معا، مثل: الحساس ية للظروف ا لولية، الجواذب الغريبة، هندسة التكرار المتغير(الفراكتال)، الديناميكيات المعقدة، ا لنتروبي، دارسا بها روايات جزائرية لمست النظرية، وهي عشر روايات نقصد بها: ("جلدة الظل"، و"ندبة الهلالي" للروائي "عبد الرزاق بوكبة"(،)"دم الغزال" للروائي "مرزاق قطاش")،("نورس باشا" للروائية "هاجر قويدري")،("هذيان نواقيس القيامة" للروائي "محمد جعفر")،("س ييرا دي مويرتي" للروائي "عبدالوهاب وي سايع ")،("في رواية أخرى" للروائي "محمد علاوة حاجي"،)("سكرات نجمة" للروائية " أ مال بوشارب")، و أخيرا رواية "فوضى ا لش ياء" للروائي "رش يد بوجدرة"، وقد اس تدعت هذه المحاولة النقديةفصول أربعة:يهتم الفصل ا لول- كما عنوانه- بمفاهيم وتفرعات نظرية الفوضى، وتض ّمن مدخلا الى النظرية، ظهورها وتطورها، مفاهيها ومبادئها ا لساس ية، دراسات الفوضى وتعددية ا لبعاد، وتطبيقاتها في ا لدب وعلاقتها بما الوطيدة بعد الحداثة. ثم انتقل البحث الى الفصل الثاني ليق ّ دم نظرية الفوضى وعلاقتها بالثقافة المعاصرة،في قراءات لكتب فلسفية وفكرية غربية اهتمت بالفوضى ومفاهيها، ون ّ ظرت لها، وهي منجزات: نيتشه، دولوز ،وليوتار ،وكان للفكر والنقد العربي الذي اهتم بالنظرية مجال في المبحث الثاني من هذا الفصل، فكان بحثم "رواد الفوضى عربيا" يف ّ صل في: تطبيقات "سامي أدهم" لنظرية الفوضى في كتابه: "ما بعد الفلسفة،الكاوس، التشظي، الش يطان ا لعظم"، وقراءة في تطبيق نظرية الفوضى عند "محمد مفتاح" في كتابيه: "دينامية النص"، و"المفاهيم معالم." في ختام الفصل ب ّي المبحث الثالث جماليات الفوضى ومتطلباتها انطلاقا من الجماليات المعاصرة، اضافة الى توضيح العلاقة الوطيدة بي نظرية الفوضى والاتجاهات المعاصرة في النقد نةس ن كا ل والنقد الثقافي. يقبتطل وبالنتقال الى الفصلي المواليي، يكون البحث قد بد أ رحلة ا ، فكان الفصل الثالث المعنون " نظام نصوص على يةيقبتط سة خارج من الفوضى" درا انبثقت أنظمتها من الفوضى بداخلها، أما الفصل الرابع عن المعنون "س ياسات الكايوس في الرواية الجزائرية المعاصرة"، فيتعلق بايجاد أنماط الترتيب داخل الفوضى ئها طريق اس تخدام مباد الموضحة في الفصل ا لول. وكانت الخاتمة نتيجة عامة للبحث في نظرية الفوضىوتطبيق مفاهيها على الرواية الجزائرية المعاصرة
The present research, entitled "Chaos Theory and its Representations in the Contemporary Algerian Novel", sheds light on the third most important
scientific theory of the twentieth century, " The Chaos theory", explaining it scientifically, intellectually and philosophically; then, applying the theory to contemporary Algerian literature, in a first attempt to approach the contemporary Algerian novel with a contemporary theory and a critical approach taken from it directly. The research benefited from the philosophical, intellectual and technical concepts of the theory such as: sensitivity to the initial conditions, strange attractors, geometry of repetitive variable (Fractal), complex dynamics, and Entropy. These concepts were used to study the Algerian novels that touched the theory, and which are the following ten novels: ("Jaldat eddil", and "Nadbat elhilali" by the novelist " Abderrazak Boukebba"), ("Dam alghazal" by the novelist “Merzak Baktashe”), (“Nawras Basha” by “Hadjer Kouidri”), (“Hadayan nawakis lkiama” by “Mohammed Djaafer”), (“Sierra De muerti “ By “Abdulwahab Aissaoui”), (“Fi Riwaya Okhra” by “Mohammed Alawa Hadji”), (“Sakarat Nadjma” by Amel Bouchareb), and last (“Fawda elachye” by “Rachid Boudjedra”). The present critical attempt needed four chapters. The first chapter, as it is entitled, focuses on the concepts and the ramifications of chaos theory, and included an introduction to the theory, its emergence and development, its basic concepts and principles, studies of chaos and the diversity of its dimensions, together with its applications in literature and its close relationship with postmodernism. The second chapter presents chaos theory and its relation to the contemporary culture in the readings of Western philosophical and intellectual books concerned with chaos and its concepts, and which are the achievements of: Nietzsche, Deleuze, and Lyotard. The Arab thought and criticism, which were interested in the theory, have been dealt with in the second section of the second chapter; the section entitled "Pioneers of chaos in the Arab World" puts under scrutiny the applications of "Sami Adham" of chaos theory in his book: "Beyond Philosophy, Chaos, Fragmentation, the Great Satan"; and provides readings for the application of chaos theory of "Mohammed Muftah" in his books "Dynamics of the Text", and "The Concepts Milestones". At the end of the chapter, the third section explores the aesthetics of chaos and its requirements based on contemporary aesthetics, in addition to clarifying the close relationship between chaos theory and contemporary trends of criticism such as humanism and cultural criticism. With the next two chapters, the research has begun the journey of implementation; the third chapter entitled "order out of chaos" was an applied study on texts wherein the systems emerged from the chaos within the text perse. The fourth chapter, entitled " politics of Chaos in the contemporary Algerian Novel", is concerned with finding patterns of order in the Chaos by using its principles outlined in chapter one. The conclusion was a general result of the research into chaos theory and the application of its concepts to the contemporary Algerian novel.Diplôme : Doctorat en sciences En ligne : ../theses/arabe/ABEN4479.pdf Format de la ressource électronique : Permalink : index.php?lvl=notice_display&id=11742 نظرية الفوضى وتمثلاتها في الرواية الجزائرية المعاصرة. [texte imprimé] / سعاد بن ناصر, Auteur ; زهيرة بولفوس, Directeur de thèse . - جامعة الإخوة منتوري قسنطينة, 2020 . - 304 ورقة. ; 30 سم.
1نسخ موجودة مكتبة المركزية
Langues : Arabe (ara)
Catégories : Arabe
الأدب العربيTags : الأدب العربي : الأدب الحديث والمعاصر Index. décimale : 810 أدب عربي Résumé :
طرح هذا البحث الموسوم "نظرية الفوضى وتمثلاتها في الرواية الجزائرية المعاصرة" ثالث أهموياسففلوفكرياياعلمها النظريات العلمية في القرن العشرين "نظرية الفوضى" شارحا ايا ، مطبقا النظرية على ا لدب الجزائري المعاصر، في محاولة أولى لمقاربة الرواية الجزائرية المعاصرة بنظرية معاصرة ومنهج نقدي مأ خوذ عنها مباشرة، واس تفاد البحث من مفاهيم النظرية الفلسفية والفكرية والتقنية معا، مثل: الحساس ية للظروف ا لولية، الجواذب الغريبة، هندسة التكرار المتغير(الفراكتال)، الديناميكيات المعقدة، ا لنتروبي، دارسا بها روايات جزائرية لمست النظرية، وهي عشر روايات نقصد بها: ("جلدة الظل"، و"ندبة الهلالي" للروائي "عبد الرزاق بوكبة"(،)"دم الغزال" للروائي "مرزاق قطاش")،("نورس باشا" للروائية "هاجر قويدري")،("هذيان نواقيس القيامة" للروائي "محمد جعفر")،("س ييرا دي مويرتي" للروائي "عبدالوهاب وي سايع ")،("في رواية أخرى" للروائي "محمد علاوة حاجي"،)("سكرات نجمة" للروائية " أ مال بوشارب")، و أخيرا رواية "فوضى ا لش ياء" للروائي "رش يد بوجدرة"، وقد اس تدعت هذه المحاولة النقديةفصول أربعة:يهتم الفصل ا لول- كما عنوانه- بمفاهيم وتفرعات نظرية الفوضى، وتض ّمن مدخلا الى النظرية، ظهورها وتطورها، مفاهيها ومبادئها ا لساس ية، دراسات الفوضى وتعددية ا لبعاد، وتطبيقاتها في ا لدب وعلاقتها بما الوطيدة بعد الحداثة. ثم انتقل البحث الى الفصل الثاني ليق ّ دم نظرية الفوضى وعلاقتها بالثقافة المعاصرة،في قراءات لكتب فلسفية وفكرية غربية اهتمت بالفوضى ومفاهيها، ون ّ ظرت لها، وهي منجزات: نيتشه، دولوز ،وليوتار ،وكان للفكر والنقد العربي الذي اهتم بالنظرية مجال في المبحث الثاني من هذا الفصل، فكان بحثم "رواد الفوضى عربيا" يف ّ صل في: تطبيقات "سامي أدهم" لنظرية الفوضى في كتابه: "ما بعد الفلسفة،الكاوس، التشظي، الش يطان ا لعظم"، وقراءة في تطبيق نظرية الفوضى عند "محمد مفتاح" في كتابيه: "دينامية النص"، و"المفاهيم معالم." في ختام الفصل ب ّي المبحث الثالث جماليات الفوضى ومتطلباتها انطلاقا من الجماليات المعاصرة، اضافة الى توضيح العلاقة الوطيدة بي نظرية الفوضى والاتجاهات المعاصرة في النقد نةس ن كا ل والنقد الثقافي. يقبتطل وبالنتقال الى الفصلي المواليي، يكون البحث قد بد أ رحلة ا ، فكان الفصل الثالث المعنون " نظام نصوص على يةيقبتط سة خارج من الفوضى" درا انبثقت أنظمتها من الفوضى بداخلها، أما الفصل الرابع عن المعنون "س ياسات الكايوس في الرواية الجزائرية المعاصرة"، فيتعلق بايجاد أنماط الترتيب داخل الفوضى ئها طريق اس تخدام مباد الموضحة في الفصل ا لول. وكانت الخاتمة نتيجة عامة للبحث في نظرية الفوضىوتطبيق مفاهيها على الرواية الجزائرية المعاصرة
The present research, entitled "Chaos Theory and its Representations in the Contemporary Algerian Novel", sheds light on the third most important
scientific theory of the twentieth century, " The Chaos theory", explaining it scientifically, intellectually and philosophically; then, applying the theory to contemporary Algerian literature, in a first attempt to approach the contemporary Algerian novel with a contemporary theory and a critical approach taken from it directly. The research benefited from the philosophical, intellectual and technical concepts of the theory such as: sensitivity to the initial conditions, strange attractors, geometry of repetitive variable (Fractal), complex dynamics, and Entropy. These concepts were used to study the Algerian novels that touched the theory, and which are the following ten novels: ("Jaldat eddil", and "Nadbat elhilali" by the novelist " Abderrazak Boukebba"), ("Dam alghazal" by the novelist “Merzak Baktashe”), (“Nawras Basha” by “Hadjer Kouidri”), (“Hadayan nawakis lkiama” by “Mohammed Djaafer”), (“Sierra De muerti “ By “Abdulwahab Aissaoui”), (“Fi Riwaya Okhra” by “Mohammed Alawa Hadji”), (“Sakarat Nadjma” by Amel Bouchareb), and last (“Fawda elachye” by “Rachid Boudjedra”). The present critical attempt needed four chapters. The first chapter, as it is entitled, focuses on the concepts and the ramifications of chaos theory, and included an introduction to the theory, its emergence and development, its basic concepts and principles, studies of chaos and the diversity of its dimensions, together with its applications in literature and its close relationship with postmodernism. The second chapter presents chaos theory and its relation to the contemporary culture in the readings of Western philosophical and intellectual books concerned with chaos and its concepts, and which are the achievements of: Nietzsche, Deleuze, and Lyotard. The Arab thought and criticism, which were interested in the theory, have been dealt with in the second section of the second chapter; the section entitled "Pioneers of chaos in the Arab World" puts under scrutiny the applications of "Sami Adham" of chaos theory in his book: "Beyond Philosophy, Chaos, Fragmentation, the Great Satan"; and provides readings for the application of chaos theory of "Mohammed Muftah" in his books "Dynamics of the Text", and "The Concepts Milestones". At the end of the chapter, the third section explores the aesthetics of chaos and its requirements based on contemporary aesthetics, in addition to clarifying the close relationship between chaos theory and contemporary trends of criticism such as humanism and cultural criticism. With the next two chapters, the research has begun the journey of implementation; the third chapter entitled "order out of chaos" was an applied study on texts wherein the systems emerged from the chaos within the text perse. The fourth chapter, entitled " politics of Chaos in the contemporary Algerian Novel", is concerned with finding patterns of order in the Chaos by using its principles outlined in chapter one. The conclusion was a general result of the research into chaos theory and the application of its concepts to the contemporary Algerian novel.Diplôme : Doctorat en sciences En ligne : ../theses/arabe/ABEN4479.pdf Format de la ressource électronique : Permalink : index.php?lvl=notice_display&id=11742 Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité بنن/4479 بنن/4479 Thèse Bibliothèque principale Thèses Disponible