Titre : |
تدريس أنشطة اللغة العربية في السنة الرابعة من التعليم المتوسط في ظل المقاربة بالكفاءات : ولاية قسنطينة أنموذجا |
Type de document : |
texte imprimé |
Auteurs : |
شيماء دراجي, Auteur ; يمينة بن مالك, Directeur de thèse |
Editeur : |
جامعة الإخوة منتوري قسنطينة |
Année de publication : |
2018 |
Importance : |
347 ورقة. |
Format : |
30 سم. |
Note générale : |
2نسخ موجودة مكتبة المركزية
|
Langues : |
Arabe (ara) |
Catégories : |
Arabe الأدب العربي
|
Tags : |
الدراسة تدريس أنشطة اللغة كفاءة الأستاذ متوسطة التواصلية study Teaching Activities langue approach teacher school communication étude l'enseignement activités language approches professeur colléges |
Index. décimale : |
810 أدب عربي |
Résumé : |
يطرح هذا البحث المعنون "تدريس أنشطة اللغة العربية في السنة الرابعة من التعليم المتوسط في ظل المقاربة بالكفاءات قسنطينة أنموذجا" قضية تدريس أنشطة اللغة العربية في المتوسطات الجزائرية، حيث استهللت البحث بمدخل يعالج المقاربات التعليمية السابقة للمقاربة بالكفاءات، ثم انتقلت إلى الفصل الأول فوسمته بالمقاربة المصطلحية تناولت فيه أهم مصطلحات الدراسة -التدريس و النشاط والمقاربة بالكفاءات- مع التعريف بمرجعياتها ومساهمتها في حقل تعليمية اللغات ؛لأتطرق بعدها إلى التعريف بالكتاب المدرسي وأهم الوسائل التعليمية الحديثة، متخذين من نشاط البلاغة أنموذجا للتطبيق ،ثم أردفنا أنشطة اللغة العربية بالتوالي، وذلك حسب ترتيبها في الكتاب المدرسي، وطريقة إسنادها للمعلم ثم ختمت البحث بدراسة تطبيقية ميدانية استعملت خلالها استبيان خاص للمعلمين والتلاميذ وحضور حصص اللغة العربية بغية الكشف عن واقع التدريس ومدى نجاعة هذه الطرق الحديثة .
وقد أجاب البحث عن الإشكالية المطروحة، المتمحورة حول ما واقع تدريس أنشطة اللغة العربية في السنة الرابعة متوسط في ظل المقاربة بالكفاءات؟ .لنصل خلالها إلى أهم النتائج المتمثلة في أنّ تدريس الأنشطة اللغوية للسنة الرابعة متوسط وفق المقاربة بالكفاءات قد ركزت على الوظيفة التواصلية و إنتاج النصوص؛ وأن التعليم من خلال هذه المقاربة يمر عبر مراحل وتلزمه مناهج وبرامج معدة ،و أن النص هو نقطة انطلاق باقي الأنشطة، وكذلك نقطة وصول؛ كما أثبتنا أنه لا يمكن لأي دراسة أن تقوم بدراسة نشاط واحد بعيدا عن التساند والتقارب الوظيفي مع الأنشطة الأخرى.
This study, entitled ""Teaching Arabic Language Activities in the Fourth Year of Middle Education under the Approach of Competencies, The Case of Constantine"", represents the teaching of Arabic language activities in the Algerian middle schools. I started the research with an introduction that tackles the previous educational approaches before competency approach, and then moved on to the first chapter, entitled Terminological approach, In which I addressed the most important terms of the study - teaching, activity and competency approach - with the definition of reference and its contribution in the field of language education; then I addressed the definition of the textbook and the most modern educational methods, taking the activity of eloquence as model to apply. Then I talked about the activities of the Arabic language, successively, as arranged in the textbook, and the way it’s assigned to the teacher. The study ended with a practical field study, during which a questionnaire was used for teachers and students, in addition to the attendance of Arabic language classes in order to reveal the reality of teaching and the effectiveness of these modern methods. The research has answered the problem posed by what is the reality of the teaching of Arabic language activities in the fourth year of middle school under the approach of competencies? In order to reach the most important results that the teaching of language activities for the fourth year according to the competency approach has focused on the function of communication and the production of texts; and that education through this approach passes through stages and binding curricula and programs prepared, and that the text is the starting point of the rest of the activities, As well as an arrival point. We also proved that no study can examine one activity away from support and functional convergence with other activities.
|
Diplôme : |
Doctorat en sciences |
En ligne : |
../theses/arabe/ADER4349.pdf |
Format de la ressource électronique : |
pdf |
Permalink : |
index.php?lvl=notice_display&id=11096 |
تدريس أنشطة اللغة العربية في السنة الرابعة من التعليم المتوسط في ظل المقاربة بالكفاءات : ولاية قسنطينة أنموذجا [texte imprimé] / شيماء دراجي, Auteur ; يمينة بن مالك, Directeur de thèse . - جامعة الإخوة منتوري قسنطينة, 2018 . - 347 ورقة. ; 30 سم. 2نسخ موجودة مكتبة المركزية
Langues : Arabe ( ara)
Catégories : |
Arabe الأدب العربي
|
Tags : |
الدراسة تدريس أنشطة اللغة كفاءة الأستاذ متوسطة التواصلية study Teaching Activities langue approach teacher school communication étude l'enseignement activités language approches professeur colléges |
Index. décimale : |
810 أدب عربي |
Résumé : |
يطرح هذا البحث المعنون "تدريس أنشطة اللغة العربية في السنة الرابعة من التعليم المتوسط في ظل المقاربة بالكفاءات قسنطينة أنموذجا" قضية تدريس أنشطة اللغة العربية في المتوسطات الجزائرية، حيث استهللت البحث بمدخل يعالج المقاربات التعليمية السابقة للمقاربة بالكفاءات، ثم انتقلت إلى الفصل الأول فوسمته بالمقاربة المصطلحية تناولت فيه أهم مصطلحات الدراسة -التدريس و النشاط والمقاربة بالكفاءات- مع التعريف بمرجعياتها ومساهمتها في حقل تعليمية اللغات ؛لأتطرق بعدها إلى التعريف بالكتاب المدرسي وأهم الوسائل التعليمية الحديثة، متخذين من نشاط البلاغة أنموذجا للتطبيق ،ثم أردفنا أنشطة اللغة العربية بالتوالي، وذلك حسب ترتيبها في الكتاب المدرسي، وطريقة إسنادها للمعلم ثم ختمت البحث بدراسة تطبيقية ميدانية استعملت خلالها استبيان خاص للمعلمين والتلاميذ وحضور حصص اللغة العربية بغية الكشف عن واقع التدريس ومدى نجاعة هذه الطرق الحديثة .
وقد أجاب البحث عن الإشكالية المطروحة، المتمحورة حول ما واقع تدريس أنشطة اللغة العربية في السنة الرابعة متوسط في ظل المقاربة بالكفاءات؟ .لنصل خلالها إلى أهم النتائج المتمثلة في أنّ تدريس الأنشطة اللغوية للسنة الرابعة متوسط وفق المقاربة بالكفاءات قد ركزت على الوظيفة التواصلية و إنتاج النصوص؛ وأن التعليم من خلال هذه المقاربة يمر عبر مراحل وتلزمه مناهج وبرامج معدة ،و أن النص هو نقطة انطلاق باقي الأنشطة، وكذلك نقطة وصول؛ كما أثبتنا أنه لا يمكن لأي دراسة أن تقوم بدراسة نشاط واحد بعيدا عن التساند والتقارب الوظيفي مع الأنشطة الأخرى.
This study, entitled ""Teaching Arabic Language Activities in the Fourth Year of Middle Education under the Approach of Competencies, The Case of Constantine"", represents the teaching of Arabic language activities in the Algerian middle schools. I started the research with an introduction that tackles the previous educational approaches before competency approach, and then moved on to the first chapter, entitled Terminological approach, In which I addressed the most important terms of the study - teaching, activity and competency approach - with the definition of reference and its contribution in the field of language education; then I addressed the definition of the textbook and the most modern educational methods, taking the activity of eloquence as model to apply. Then I talked about the activities of the Arabic language, successively, as arranged in the textbook, and the way it’s assigned to the teacher. The study ended with a practical field study, during which a questionnaire was used for teachers and students, in addition to the attendance of Arabic language classes in order to reveal the reality of teaching and the effectiveness of these modern methods. The research has answered the problem posed by what is the reality of the teaching of Arabic language activities in the fourth year of middle school under the approach of competencies? In order to reach the most important results that the teaching of language activities for the fourth year according to the competency approach has focused on the function of communication and the production of texts; and that education through this approach passes through stages and binding curricula and programs prepared, and that the text is the starting point of the rest of the activities, As well as an arrival point. We also proved that no study can examine one activity away from support and functional convergence with other activities.
|
Diplôme : |
Doctorat en sciences |
En ligne : |
../theses/arabe/ADER4349.pdf |
Format de la ressource électronique : |
pdf |
Permalink : |
index.php?lvl=notice_display&id=11096 |
|