Détail de l'auteur
Auteur يوسف وغليسي |
Documents disponibles écrits par cet auteur (13)



Titre : إِشكَاليّاتُ المُصطَلَح العَرُوضِيِّ بينَ القَديمِ وَالحَدِيث Type de document : texte imprimé Auteurs : نجيب جحيش, Auteur ; يوسف وغليسي, Directeur de thèse Editeur : جامعة الإخوة منتوري قسنطينة Année de publication : 2017 Importance : 372 ورقة. Format : 30 سم. Note générale : 2نسخ موجودة مكتبة المركزية
Langues : Arabe (ara) Catégories : Arabe
الأدب العربيTags : إشكاليّات المصطلح المصطلح العروضي العروض تيسير التسميات العروضية prosody science terminology Arab prosody problematic terminologie prosodique science de la prosodie prosodie et sa terminologie problèmes Index. décimale : 810 أدب عربي Résumé : This research attempted to shed light on the most important issues; that are problematic, concerning prosody science and its terminology, explaining the real reasons why there is such density and complexity in it. We also sought to determine terminology emergence and its effects on the prosody science and its reception, as well as we were able to know that the Arab prosody scholars were aware of such problems and its danger, yet they would merely mention that just in few lines without going any further. It was this (superficial –partial) awareness that allow recent researchers to offer some suggestions to simplify and reduce the amount of prosodic terminology. After we had represented and scrutinized some of these suggestions, we realized that there are some defects and contradictions; that is why it remains unachievable, yet it gives a push to solve the most serious problems concerning prosodic terminology; such as multiplicity, strangeness and the mixture of word definitions.
Diplôme : Doctorat en sciences En ligne : ../theses/arabe/ADJE4253.pdf Format de la ressource électronique : Permalink : index.php?lvl=notice_display&id=10733 إِشكَاليّاتُ المُصطَلَح العَرُوضِيِّ بينَ القَديمِ وَالحَدِيث [texte imprimé] / نجيب جحيش, Auteur ; يوسف وغليسي, Directeur de thèse . - جامعة الإخوة منتوري قسنطينة, 2017 . - 372 ورقة. ; 30 سم.
2نسخ موجودة مكتبة المركزية
Langues : Arabe (ara)
Catégories : Arabe
الأدب العربيTags : إشكاليّات المصطلح المصطلح العروضي العروض تيسير التسميات العروضية prosody science terminology Arab prosody problematic terminologie prosodique science de la prosodie prosodie et sa terminologie problèmes Index. décimale : 810 أدب عربي Résumé : This research attempted to shed light on the most important issues; that are problematic, concerning prosody science and its terminology, explaining the real reasons why there is such density and complexity in it. We also sought to determine terminology emergence and its effects on the prosody science and its reception, as well as we were able to know that the Arab prosody scholars were aware of such problems and its danger, yet they would merely mention that just in few lines without going any further. It was this (superficial –partial) awareness that allow recent researchers to offer some suggestions to simplify and reduce the amount of prosodic terminology. After we had represented and scrutinized some of these suggestions, we realized that there are some defects and contradictions; that is why it remains unachievable, yet it gives a push to solve the most serious problems concerning prosodic terminology; such as multiplicity, strangeness and the mixture of word definitions.
Diplôme : Doctorat en sciences En ligne : ../theses/arabe/ADJE4253.pdf Format de la ressource électronique : Permalink : index.php?lvl=notice_display&id=10733 Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité جحي/4253 جحي/4253 Thèse Bibliothèque principale Thèses Disponible
Titre : أثر النقد الأنجلو-أمريكي الجديد في النقد العربي المعاصر Type de document : texte imprimé Auteurs : أحسن دواس, Auteur ; يوسف وغليسي, Directeur de thèse Editeur : جامعة الإخوة منتوري قسنطينة Année de publication : 2016 Importance : 445. ورقة Format : 30 سم. Note générale : 2نسخ موجودة مكتبة المركزية Langues : Arabe (ara) Catégories : Arabe
الأدب العربيTags : النقد الجديد الموضوعية المعادل الموضوعي التحليل النصاني الشكلانية رانسم بروكس ريتشاردز إليوت
New criticism Objectivism Objective correlative Textual Analysis Formalism Ransom Richards Eliot nouvelle critique l'objectivisme objectif corrélatif analyse textuelle le formalismeIndex. décimale : 810 أدب عربي Résumé : تناولت هذه الرسالة بالدراسة مدرسة من أهم المدارس النقدية الغربية في القرن العشرين، والتي اتسمت بثورتها على مقولات المناهج النقدية التي سبقتها كالمنهج الانطباعي والتاريخي والاجتماعي، وطرحت فكرة العودة إلى الداخل وتحليل النص الأدبي والشعري بخاصة باعتباره كائنا لغويا محضا، وطرح كل ما عداه ابتداء من المؤلف وسيرته وبيئته وانتهاء بالمتلقي وإمكانية تأثيره في النص. وقصد فهم جوهر مدرسة النقد الجديد حاولت هذه الدراسة إضاءة الطريق من خلال دراسة الخلفيات الفكرية والفلسفية لروادها والتي أسهمت في تبلور مقوماتها كفلسفة كروتشه، وتصويرية إزرا باوند، وشعرية أرسطو، ورومانسية كولردج وغيرها من المرجعيات التي بنت عليها المدرسة قواعدها من أجل إبرازها منهجا نقديا متميزا كان له السبق والريادة في تحليل الأثر الأدبي تحليلا دقيقا يعتمد على آليات جديدة ويطرح مقومات جديدة كالقراءة الفاحصة، والتوتر في الشعر، ولغة المفارقة، والغموض، والوحدة العضوية، والمغالطة القصدية والمغالطة التأثيرية، والمعادل الموضوعي وغيرها.
كالنقد التحليلي عند كلينث بروكس، والنقد الأونطولوجي عند جون كرو رانسم، والتحليل اللفظي عند ريتشاردز وليفز وبلاكمور، والغموض وأنماطه عند وليم إمبسون، والنقد الموضوعي عند ت.س إليوت. وقد تطلبت الإحاطة بموضوع البحث تتبع مسار المدرسة في بيئتها الأصلية الأنجلو-أمريكية ثم انتقالها إلى البيئة العربية. وانطلاقا من هذه الرؤية الثنائية فقد كانت أمام الباحث مهمتان تمثلت الأولى في الإحاطة بكل مقولات المدرسة بشقيها الأمريكي والإنجليزي؛ هذه المقولات التي شكلت رؤى المدرسة وجعلت منها منهجا نقديا متفردا له كيانه المستقل وله امتداداته الخاصة مما جعل مدرسة النقد الجديد تسيطر على الساحة النقدية الغربية على مدار أكثر من سبعين سنة. وتمثلت المهمة الثانية في تتبع اُثر هذه المدرسة في الخطاب النقدي العربي، من خلال دراسة عوامل انتقال النظريات والأفكار من وسط حضاري معين إلى وسط آخر كالترجمة والبعثات والاستشراق. ثم دراسة تجليات تأثير هذه المدرسة في النقاد العرب؛ فظهرت محاولات كثيرة تتبنى مبادئ المدرسة حينا وتستحضر روحها حينا آخر كالمنهج الموضوعي لدى رشاد رشدي والرؤية الداخلية لدى أنس داود والرؤية الفنية لدى عبد العزيز الدسوقي. وكان من أهم نتائج هذا البحث أن مدرسة النقد الجديد هي التي مهدت إلى ظهور جل المناهج النقدية النصانية اللاحقة كالبنيوية والسيميائية والتفكيكية وغيرها والتي استمدت أفكارها من آراء وطروحات النقاد الجدد.
This thesis dealt with the study of one of the most important Western schools of literary criticism in the twentieth century, which was characterized by its revolution on the other categories of cash curriculum that preceded it such as impressionist criticism and historical, social and it focused on the idea of a return to the intrinsic and to the analysis of the literary text and especially poems as a linguistic pure entity and put out everything else, starting from the author and his biography and his environment and finishing with end the reader and his potential impact in the text.
In order to understand the essence of the school of new criticism this study tried to lighten the way through the study of intellectual and philosophical backgrounds of its apostles and that contributed to the crystallization of its components as a aesthetic philosophy of Croce, and the imagism of Ezra Pound, and the poetics of Aristotle, and romanticism of Coleridge and other references that the school built on them its rules in order to highlight as an distinct critical approach which was the leader in the rigorous analysis of literary text based on new mechanisms and presents new elements such as close reading, tension in the poetry, and the paradox of language, ambiguity, and organic unity, and the intentional fallacy and affective fallacy, the objective correlative and so on.
The new criticism arouse as an influential school through different visions among them we find: the Analytical criticism of Cleanth Brooks, the ontological criticism of John Crowe Ransom, the verbal analysis of I. A. Richards and Blackmore, and Frank Leavis, the types of ambiguity of William Empson, and the objective criticism of T.S Eliot.
And to identify the subject of this research I have to follow the path of the school in its original Anglo-American environment and then its migration to the Arab environment. On the basis of this bilateral vision there was in front of the researcher two important missions the first was to take in all the categories of school in both the English and the American tides, these statements that have shaped the visions of the school and made of it a unique critical approach with its independent status and its own extensions. And this what makes which make the new criticism a school that controlled the West scene of literary criticism over more of seventy years. The second mission was to track the impact of this school in the Arab critical discourse, through the study of the different factors in the migration of ideas and theories from a specific milieu to another one such as translation and scientific missions and Orientalism. And finally the study the manifestations of the effect of this school on Arab critics; so many attempts appeared to adopt the principles of the school or to bring up its spirit such as the objective ;method in Rashad Rushdi and the internal vision of Anas Daoud and artistic vision of Abdul-Aziz Eldesouki.
One of the most important results of this research is that the school of the new criticism is the one that paved the way to the emergence of almost all the other textual literary methods such as structuralism, semiotics, and deconstruction, etc. which they directly derived from the ideas and views and the proposals of new critics.
Diplôme : Doctorat en sciences En ligne : ../theses/arabe/ADAO4160.pdf Format de la ressource électronique : Permalink : index.php?lvl=notice_display&id=10424 أثر النقد الأنجلو-أمريكي الجديد في النقد العربي المعاصر [texte imprimé] / أحسن دواس, Auteur ; يوسف وغليسي, Directeur de thèse . - جامعة الإخوة منتوري قسنطينة, 2016 . - 445. ورقة ; 30 سم.
2نسخ موجودة مكتبة المركزية
Langues : Arabe (ara)
Catégories : Arabe
الأدب العربيTags : النقد الجديد الموضوعية المعادل الموضوعي التحليل النصاني الشكلانية رانسم بروكس ريتشاردز إليوت
New criticism Objectivism Objective correlative Textual Analysis Formalism Ransom Richards Eliot nouvelle critique l'objectivisme objectif corrélatif analyse textuelle le formalismeIndex. décimale : 810 أدب عربي Résumé : تناولت هذه الرسالة بالدراسة مدرسة من أهم المدارس النقدية الغربية في القرن العشرين، والتي اتسمت بثورتها على مقولات المناهج النقدية التي سبقتها كالمنهج الانطباعي والتاريخي والاجتماعي، وطرحت فكرة العودة إلى الداخل وتحليل النص الأدبي والشعري بخاصة باعتباره كائنا لغويا محضا، وطرح كل ما عداه ابتداء من المؤلف وسيرته وبيئته وانتهاء بالمتلقي وإمكانية تأثيره في النص. وقصد فهم جوهر مدرسة النقد الجديد حاولت هذه الدراسة إضاءة الطريق من خلال دراسة الخلفيات الفكرية والفلسفية لروادها والتي أسهمت في تبلور مقوماتها كفلسفة كروتشه، وتصويرية إزرا باوند، وشعرية أرسطو، ورومانسية كولردج وغيرها من المرجعيات التي بنت عليها المدرسة قواعدها من أجل إبرازها منهجا نقديا متميزا كان له السبق والريادة في تحليل الأثر الأدبي تحليلا دقيقا يعتمد على آليات جديدة ويطرح مقومات جديدة كالقراءة الفاحصة، والتوتر في الشعر، ولغة المفارقة، والغموض، والوحدة العضوية، والمغالطة القصدية والمغالطة التأثيرية، والمعادل الموضوعي وغيرها.
كالنقد التحليلي عند كلينث بروكس، والنقد الأونطولوجي عند جون كرو رانسم، والتحليل اللفظي عند ريتشاردز وليفز وبلاكمور، والغموض وأنماطه عند وليم إمبسون، والنقد الموضوعي عند ت.س إليوت. وقد تطلبت الإحاطة بموضوع البحث تتبع مسار المدرسة في بيئتها الأصلية الأنجلو-أمريكية ثم انتقالها إلى البيئة العربية. وانطلاقا من هذه الرؤية الثنائية فقد كانت أمام الباحث مهمتان تمثلت الأولى في الإحاطة بكل مقولات المدرسة بشقيها الأمريكي والإنجليزي؛ هذه المقولات التي شكلت رؤى المدرسة وجعلت منها منهجا نقديا متفردا له كيانه المستقل وله امتداداته الخاصة مما جعل مدرسة النقد الجديد تسيطر على الساحة النقدية الغربية على مدار أكثر من سبعين سنة. وتمثلت المهمة الثانية في تتبع اُثر هذه المدرسة في الخطاب النقدي العربي، من خلال دراسة عوامل انتقال النظريات والأفكار من وسط حضاري معين إلى وسط آخر كالترجمة والبعثات والاستشراق. ثم دراسة تجليات تأثير هذه المدرسة في النقاد العرب؛ فظهرت محاولات كثيرة تتبنى مبادئ المدرسة حينا وتستحضر روحها حينا آخر كالمنهج الموضوعي لدى رشاد رشدي والرؤية الداخلية لدى أنس داود والرؤية الفنية لدى عبد العزيز الدسوقي. وكان من أهم نتائج هذا البحث أن مدرسة النقد الجديد هي التي مهدت إلى ظهور جل المناهج النقدية النصانية اللاحقة كالبنيوية والسيميائية والتفكيكية وغيرها والتي استمدت أفكارها من آراء وطروحات النقاد الجدد.
This thesis dealt with the study of one of the most important Western schools of literary criticism in the twentieth century, which was characterized by its revolution on the other categories of cash curriculum that preceded it such as impressionist criticism and historical, social and it focused on the idea of a return to the intrinsic and to the analysis of the literary text and especially poems as a linguistic pure entity and put out everything else, starting from the author and his biography and his environment and finishing with end the reader and his potential impact in the text.
In order to understand the essence of the school of new criticism this study tried to lighten the way through the study of intellectual and philosophical backgrounds of its apostles and that contributed to the crystallization of its components as a aesthetic philosophy of Croce, and the imagism of Ezra Pound, and the poetics of Aristotle, and romanticism of Coleridge and other references that the school built on them its rules in order to highlight as an distinct critical approach which was the leader in the rigorous analysis of literary text based on new mechanisms and presents new elements such as close reading, tension in the poetry, and the paradox of language, ambiguity, and organic unity, and the intentional fallacy and affective fallacy, the objective correlative and so on.
The new criticism arouse as an influential school through different visions among them we find: the Analytical criticism of Cleanth Brooks, the ontological criticism of John Crowe Ransom, the verbal analysis of I. A. Richards and Blackmore, and Frank Leavis, the types of ambiguity of William Empson, and the objective criticism of T.S Eliot.
And to identify the subject of this research I have to follow the path of the school in its original Anglo-American environment and then its migration to the Arab environment. On the basis of this bilateral vision there was in front of the researcher two important missions the first was to take in all the categories of school in both the English and the American tides, these statements that have shaped the visions of the school and made of it a unique critical approach with its independent status and its own extensions. And this what makes which make the new criticism a school that controlled the West scene of literary criticism over more of seventy years. The second mission was to track the impact of this school in the Arab critical discourse, through the study of the different factors in the migration of ideas and theories from a specific milieu to another one such as translation and scientific missions and Orientalism. And finally the study the manifestations of the effect of this school on Arab critics; so many attempts appeared to adopt the principles of the school or to bring up its spirit such as the objective ;method in Rashad Rushdi and the internal vision of Anas Daoud and artistic vision of Abdul-Aziz Eldesouki.
One of the most important results of this research is that the school of the new criticism is the one that paved the way to the emergence of almost all the other textual literary methods such as structuralism, semiotics, and deconstruction, etc. which they directly derived from the ideas and views and the proposals of new critics.
Diplôme : Doctorat en sciences En ligne : ../theses/arabe/ADAO4160.pdf Format de la ressource électronique : Permalink : index.php?lvl=notice_display&id=10424 Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité دوا/4160 دوا/4160 Thèse Bibliothèque principale Thèses Disponible
Titre : الكتابة المضادّة للتجنيس وإشكالية تداخل الأجناس الأدبية في الكتابة العربية المعاصرة : بين التنظير النقدي والممارسة الإبداعية. Type de document : texte imprimé Auteurs : كريمة رامول, Auteur ; يوسف وغليسي, Directeur de thèse Editeur : جامعة الإخوة منتوري قسنطينة Année de publication : 2021 Importance : 335 ورقة. Format : 30 سم. Note générale : 1نسخ موجودة مكتبة المركزية
Langues : Arabe (ara) Catégories : Arabe
الأدب العربيTags : الأدب العربي: الأدب العربي الحديث والمعاصر الكتابة الجنس الادبي التداخل Writing literary genres the interference l'écriture genres littéraires l'interférence Index. décimale : 810 أدب عربي Résumé : يتناول البحث موضوع تداخل الأجناس الأدبية في الكتابة العربية المعاصرة وقد طرح إشكالية جديدة وهي: هل يوجد نص أدبي عربي معاصر لا يمكن تصنيفه ضمن أي جنس أدبي عربي معروف؟. وبالتالي تحقيق مقولة ""الكتابة""، وسقوط الحدود الفاصلة بين الأجناس الأدبية إذ من المعروف أن لكل جنس أدبي خصائصه النوعية المحددة لهويته الأجناسية. إن مدارسة هذه الإشكالية وتمحيصها تطلّب منا اتباع خطة تقوم على مدخل وبابين؛ تضمن المدخل مفاهيم حول الكتابة والجنس الأدبي. وقد اشتمل الباب النظري الموسوم بـ"" من التجنيس إلى الكتابة المضادة للتجنيس في التنظير النقدي"" على فصلين، أولهما: "" نظرية الأجناس الأدبية في الفكر النقدي، وصراع النقاء والتهجين"" وثانيهما: ""التأسيس النظري للكتابة في النقد العربي المعاصر"". وتبين بوضوح من خلال هذا الباب أن رسم معالم نظرية التداخل بين الأجناس الأدبية في النقد الغربي بدأ منذ الرومانسية مرورا بالشكلانية الروسية إلى البنيوية ثم التفكيكية، أما في النقد العربي وعلى خطى النقد الغربي فقد بدأ الإرهاص بنظرية التداخل عند مجموعة من النقاد المعاصرين مع تناول أعمال المبدعين العرب الذين مارسوا فعل التداخل بين الأجناس الأدبية. أما الباب التطبيقي والموسوم بـ"" الممارسات الإبداعية العربية المؤسسة لنظرية الكتابة –نماذج تطبيقية- فقد تطرق في فصله الأول إلى التداخل الحاصل بين الشعر والنثر من خلال نماذج أدبية متنوعة، أما الفصل الثاني، فقد تناول النص العابر للأجناس الأدبية. وقد كان الهدف من هذا البحث هو محاولة اكتشاف نص ينتمي إلى "" الكتابة "" التي تقفز على التجنيس التقليدي للأعمال الأدبية، وذلك حين يكتب المبدع نصوصا لايمكن عزوها إلى أي جنس أدبي محدد لأنها نصوص متحررة من إسار القيود الأدبية، تتحرك في أفضية واسعة هي الكتابة فحسب.
The research deals with the theme of the interference of literary genres in contemporary Arabic writing, It posed a new problem, namely: is there a contemporary Arabic literary text that cannot be classified in any known Arabic literary genre . And thus the fulfillment of the saying ""writing"", and the fall of the borders between literary genres, because we know that each literary genre has its own specific characteristics that define its gender identity. Studying and examining this problem requires us to follow a plan based on an introduction and two sections. The introduction includes concepts about writing and literary genres. The theoretical section titled ""From naturalization to anti-naturalization writing in critical theorizing"" comprises two chapters, the first being: ""The theory of literary genres in critical thought, and the conflict of purity and hybridization"" and the second: ""The theoretical establishment of writing in contemporary Arab criticism"". And it is clearly evident through this section that the outline of the theory of the interference between literary genres in Western criticism started from Romanticism, from Russian formalism to structuralism and then to deconstructivism, but in Arab criticism and on traces of Western criticism The call for the literary theory of interference began with a group of contemporary Arab critics dealing with the works of Arab creators who practiced the act of interference of literary genres. As for the practical side, which bears the title “Arab creative practices establishing the theory of writing - models of application - in its first chapter, it dealt with the interference between poetry and prose through various literary models, and the second chapter deals with the text that crosses literary genres. The aim of this research was to try to find a text which belongs to ""writing"" which jumps on the traditional naturalization of literary works, when the creator writes texts which cannot be attributed to any specific literary genre because they are texts freed from literary restrictions, evolving in a vast space which only writes.Diplôme : Doctorat en sciences En ligne : ../theses/arabe/ARAM4550.pdf Format de la ressource électronique : Permalink : index.php?lvl=notice_display&id=11814 الكتابة المضادّة للتجنيس وإشكالية تداخل الأجناس الأدبية في الكتابة العربية المعاصرة : بين التنظير النقدي والممارسة الإبداعية. [texte imprimé] / كريمة رامول, Auteur ; يوسف وغليسي, Directeur de thèse . - جامعة الإخوة منتوري قسنطينة, 2021 . - 335 ورقة. ; 30 سم.
1نسخ موجودة مكتبة المركزية
Langues : Arabe (ara)
Catégories : Arabe
الأدب العربيTags : الأدب العربي: الأدب العربي الحديث والمعاصر الكتابة الجنس الادبي التداخل Writing literary genres the interference l'écriture genres littéraires l'interférence Index. décimale : 810 أدب عربي Résumé : يتناول البحث موضوع تداخل الأجناس الأدبية في الكتابة العربية المعاصرة وقد طرح إشكالية جديدة وهي: هل يوجد نص أدبي عربي معاصر لا يمكن تصنيفه ضمن أي جنس أدبي عربي معروف؟. وبالتالي تحقيق مقولة ""الكتابة""، وسقوط الحدود الفاصلة بين الأجناس الأدبية إذ من المعروف أن لكل جنس أدبي خصائصه النوعية المحددة لهويته الأجناسية. إن مدارسة هذه الإشكالية وتمحيصها تطلّب منا اتباع خطة تقوم على مدخل وبابين؛ تضمن المدخل مفاهيم حول الكتابة والجنس الأدبي. وقد اشتمل الباب النظري الموسوم بـ"" من التجنيس إلى الكتابة المضادة للتجنيس في التنظير النقدي"" على فصلين، أولهما: "" نظرية الأجناس الأدبية في الفكر النقدي، وصراع النقاء والتهجين"" وثانيهما: ""التأسيس النظري للكتابة في النقد العربي المعاصر"". وتبين بوضوح من خلال هذا الباب أن رسم معالم نظرية التداخل بين الأجناس الأدبية في النقد الغربي بدأ منذ الرومانسية مرورا بالشكلانية الروسية إلى البنيوية ثم التفكيكية، أما في النقد العربي وعلى خطى النقد الغربي فقد بدأ الإرهاص بنظرية التداخل عند مجموعة من النقاد المعاصرين مع تناول أعمال المبدعين العرب الذين مارسوا فعل التداخل بين الأجناس الأدبية. أما الباب التطبيقي والموسوم بـ"" الممارسات الإبداعية العربية المؤسسة لنظرية الكتابة –نماذج تطبيقية- فقد تطرق في فصله الأول إلى التداخل الحاصل بين الشعر والنثر من خلال نماذج أدبية متنوعة، أما الفصل الثاني، فقد تناول النص العابر للأجناس الأدبية. وقد كان الهدف من هذا البحث هو محاولة اكتشاف نص ينتمي إلى "" الكتابة "" التي تقفز على التجنيس التقليدي للأعمال الأدبية، وذلك حين يكتب المبدع نصوصا لايمكن عزوها إلى أي جنس أدبي محدد لأنها نصوص متحررة من إسار القيود الأدبية، تتحرك في أفضية واسعة هي الكتابة فحسب.
The research deals with the theme of the interference of literary genres in contemporary Arabic writing, It posed a new problem, namely: is there a contemporary Arabic literary text that cannot be classified in any known Arabic literary genre . And thus the fulfillment of the saying ""writing"", and the fall of the borders between literary genres, because we know that each literary genre has its own specific characteristics that define its gender identity. Studying and examining this problem requires us to follow a plan based on an introduction and two sections. The introduction includes concepts about writing and literary genres. The theoretical section titled ""From naturalization to anti-naturalization writing in critical theorizing"" comprises two chapters, the first being: ""The theory of literary genres in critical thought, and the conflict of purity and hybridization"" and the second: ""The theoretical establishment of writing in contemporary Arab criticism"". And it is clearly evident through this section that the outline of the theory of the interference between literary genres in Western criticism started from Romanticism, from Russian formalism to structuralism and then to deconstructivism, but in Arab criticism and on traces of Western criticism The call for the literary theory of interference began with a group of contemporary Arab critics dealing with the works of Arab creators who practiced the act of interference of literary genres. As for the practical side, which bears the title “Arab creative practices establishing the theory of writing - models of application - in its first chapter, it dealt with the interference between poetry and prose through various literary models, and the second chapter deals with the text that crosses literary genres. The aim of this research was to try to find a text which belongs to ""writing"" which jumps on the traditional naturalization of literary works, when the creator writes texts which cannot be attributed to any specific literary genre because they are texts freed from literary restrictions, evolving in a vast space which only writes.Diplôme : Doctorat en sciences En ligne : ../theses/arabe/ARAM4550.pdf Format de la ressource électronique : Permalink : index.php?lvl=notice_display&id=11814 Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité رام/4550 رام/4550 Thèse Bibliothèque principale Thèses Disponible
Titre : النص و النص الموازي مـقامات الحريري ومنمنمات الواسـطـي قراءة في سييائية الصورة Type de document : texte imprimé Auteurs : لبنى خشة, Auteur ; يوسف وغليسي, Directeur de thèse Editeur : جامعة الإخوة منتوري قسنطينة Année de publication : 2018 Importance : 398 ورقة. Format : 30 سم. Note générale : 2نسخ موجودة مكتبة المركزية
Langues : Arabe (ara) Catégories : Arabe
الأدب العربيTags : المقامة النص اللغوي المنمنمة النص البصري السيميائية الصورة Maqama Texte linguistique Miniature Texte visuel Sémiotique Image
maqamat semioticsIndex. décimale : 810 أدب عربي Résumé : This research Entitled (the text and the paratexte, maqamat of al-Hariri and miniatures of al-Wasiti, a reading in the semiotics of image), In three sections and seven chapters, In order to search for the text in the image, was the first door, a theoretical door in three chapters, the first chapter came to encompass the term of the text through its course of evolution, in order to limit its concept and distinguish its characteristics. As for the second chapter, was to define the term paratexte since its appearance,
and track its types, then the third chapter: that was a standing at the term of semiotics across the path of its appearance at the Westerns without neglecting its first glimpses at the Arabs, to follow its path of transforming from general semiotics to image semiotics, and to stand at the expression in all its manifestations that serve the studied subject, and The second section, came in two chapters: The first chapter was an applied study of the art of the maqamat to prove its textuality, while the second chapter was a tracking for the art of miniatures since its appearance until it settled at arabs with distinctive characteristics,
contrary to those in other regions, then we tracked its development until it accompanied the art of Maqamat and It became a paratext, as for the third section was a reading the semiotics from the picture, in two chapters, the first chapter was an interview between Al-Maqama and its accompanying miniatures in the subject is a picture, to discover the compatibility between the text and the paratexte through the principle of reading which started from the written text, to intensify in the miniature considering her a color message, The second chapter was to reveal the semiotics of the aesthetic formation through the act and movement in the
Maqama and the way of formation by line and by color, revealed the semiotic reading through its decisive stations, and its long track, that it's a fertile field for research, try to decrypt the color and font, by standing when reading the image, by the color, geometry, and positioning the personalities by the act, movement and signal.
In the premise that the image is the first material for perception, and the basis of the process of thinking, imaginative and creative, the semiotic reading of Miniatures contributed to deriving the characteristics and manifestations of the visual discourse by discribing it a parallel speech to the linguistic discourse, The search revealed a color language and geometric shapes, chunky with connotations, inspirations and methods of expressions that permeate the human imagination.
Diplôme : Doctorat en sciences En ligne : ../theses/arabe/AKHE4296.pdf Format de la ressource électronique : Permalink : index.php?lvl=notice_display&id=10823 النص و النص الموازي مـقامات الحريري ومنمنمات الواسـطـي قراءة في سييائية الصورة [texte imprimé] / لبنى خشة, Auteur ; يوسف وغليسي, Directeur de thèse . - جامعة الإخوة منتوري قسنطينة, 2018 . - 398 ورقة. ; 30 سم.
2نسخ موجودة مكتبة المركزية
Langues : Arabe (ara)
Catégories : Arabe
الأدب العربيTags : المقامة النص اللغوي المنمنمة النص البصري السيميائية الصورة Maqama Texte linguistique Miniature Texte visuel Sémiotique Image
maqamat semioticsIndex. décimale : 810 أدب عربي Résumé : This research Entitled (the text and the paratexte, maqamat of al-Hariri and miniatures of al-Wasiti, a reading in the semiotics of image), In three sections and seven chapters, In order to search for the text in the image, was the first door, a theoretical door in three chapters, the first chapter came to encompass the term of the text through its course of evolution, in order to limit its concept and distinguish its characteristics. As for the second chapter, was to define the term paratexte since its appearance,
and track its types, then the third chapter: that was a standing at the term of semiotics across the path of its appearance at the Westerns without neglecting its first glimpses at the Arabs, to follow its path of transforming from general semiotics to image semiotics, and to stand at the expression in all its manifestations that serve the studied subject, and The second section, came in two chapters: The first chapter was an applied study of the art of the maqamat to prove its textuality, while the second chapter was a tracking for the art of miniatures since its appearance until it settled at arabs with distinctive characteristics,
contrary to those in other regions, then we tracked its development until it accompanied the art of Maqamat and It became a paratext, as for the third section was a reading the semiotics from the picture, in two chapters, the first chapter was an interview between Al-Maqama and its accompanying miniatures in the subject is a picture, to discover the compatibility between the text and the paratexte through the principle of reading which started from the written text, to intensify in the miniature considering her a color message, The second chapter was to reveal the semiotics of the aesthetic formation through the act and movement in the
Maqama and the way of formation by line and by color, revealed the semiotic reading through its decisive stations, and its long track, that it's a fertile field for research, try to decrypt the color and font, by standing when reading the image, by the color, geometry, and positioning the personalities by the act, movement and signal.
In the premise that the image is the first material for perception, and the basis of the process of thinking, imaginative and creative, the semiotic reading of Miniatures contributed to deriving the characteristics and manifestations of the visual discourse by discribing it a parallel speech to the linguistic discourse, The search revealed a color language and geometric shapes, chunky with connotations, inspirations and methods of expressions that permeate the human imagination.
Diplôme : Doctorat en sciences En ligne : ../theses/arabe/AKHE4296.pdf Format de la ressource électronique : Permalink : index.php?lvl=notice_display&id=10823 Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité خشة/4296 خشة/4296 Thèse Bibliothèque principale Thèses Disponible
Titre : النقد اللساني لدى سعد مصلوح. Type de document : texte imprimé Auteurs : سامية بن دريس, Auteur ; يوسف وغليسي, Directeur de thèse Editeur : جامعة الإخوة منتوري قسنطينة Année de publication : 2019 Importance : 283 ورقة. Format : 30 سم. Note générale : 2نسخ موجودة مكتبة المركزية
Langues : Arabe (ara) Catégories : Arabe
الأدب العربيTags : الأدب الحديث والمعاصر اللسانيات أسلوبيات سعد مصلوح النقد الاسلوبية اللغوية الاسلوبية الجغرافية أجرومية النص معادلة بويزمان التشخيص الأسلوبي linguistic stylestatistic Saad Msluh critic stylistic dignostics linguistique stylostatistique critique stylolinguistique stylogéographique gramatique de texte formule de Basman dignostique stylistique Index. décimale : 810 أدب عربي Résumé : تناول هذا البحث موضوع النقد اللساني لدى سعد مصلوح، حيث عالج العلاقة بين النقد الأدبي و اللسانيات، انطلاقا من الثورة التي أحدثتها هذه الأخيرة في دراسة اللغة. وإذا كانت اللسانيات السوسيرية في بدايتها ، قد استبعدت النصوص الأدبية ، عن مجال دراستها، فإنها عادت لتميّز بين دراسة الخطاب اللغوي والخطاب الأدبي. مما أدى إلى توثيق الصلة بين النقد الأدبي واللسانيات، مما كان سببا في ظهور المناهج النقدية النسقية على اختلاف اتجاهاتها ، والتي تعتدّ على المقولات اللسانية وتتكئ عليها، كالأسلوبية والبنيوية والتفكيكية والسيميائية والشعريات. وقد ألحّ الدكتور سعد مصلوح على هذه العلاقة ، التي رأى أنها المرتكز الأساسي لكل نقد أدبي، فاشترط المعرفة اللسانية لكل ممارسة نقدية.
وإذا كان المنجز النقدي لسعد مصلوح قد شمل موضوعات كثيرة، فإنّه خصّ الأسلوبية الإحصائية بقسط وافر من دراسته، وعلى رأسها الأسلوبية الإحصائية التي تناولها من الجانبين النظري والتطبيقي؛ إذ درس في الجانب الأخير نماذج متعدّدة من النصوص الشعرية والروائية والمسرحية، لدى بعض الأعلام البارزين في الأدب العربي، من خلال تطبيق مقاييس إحصائية محدّدة.
كما قدّم مشروعا رائدا، لم يسبق إليه من قبل ، وهو الجغرافية الأسلوبية، معتمدا على منجزات الجغرافية اللغوية، والأسس التي قامت عليها، موضّحا طرق المعالجة ومراحلها، مبرزا الفرق بين الجغرافية اللغوية والجغرافية الأسلوبية.
This research deals with the linguistic critism of Saad Musloh; where he dealt with the relation ship between literary critism and linguistic; from the revolution which brought by the
latter to the study of linguage.
Although the Suriss linguistics excluded the litrary texts from the field of study at the beggening , it returned again to distinguish between the study of linguistic discourse and the
literary one which led to a closer relation ship between critism and linguistics and it was the reason of the appearance of conisstant of curriculms which based on linguistics ,as stylistic, structuralism, deconsrulism, semiotic, and poetics. Also I talked about the opinion of Saad Musloh from this relation ship, which he saw as the basis of any literary critism and he required the linguistic knowledge any critism exercise. And if the critism achievement of Dr Musloh has addressed many topics, he gave a great part of his study to stylistics and he dealt speacially with stylistic statistical which he studied from both theoretical and applied (practical) as he studied in the latter (applied) several models of poetic tescts, nrrative, play and critism of some prominent arab lierature figures through a specific statistical measures.
He also presented a pioneer project that has never been before wich is geostylistic based on the achievements of geolinguistic; its basis analysis methods and its stages highlighting the defference between geolinguistic and geostylistic.
In addition to the subject of grammatical text, he provided a thearitical imput on this new science with some adaptation . In the light of his achievements into i;portant books have been studied "" The key to the sciences"" of Abu Yaakoub Sakaki qnd the book of "" The arabic language, meaning and structure"" of Tamam Hassan , shouing the relationship of the two books with grammatical text .
He also presented a pratical study using the procedural tools used in the textual analysis represented in a jahilia poem for Elmoraqash Alassghar.
On the basis of thise studies results were found in the coclusion of the research.
Diplôme : Doctorat en sciences En ligne : ../theses/arabe/ABEN4403.pdf Format de la ressource électronique : Permalink : index.php?lvl=notice_display&id=11194 النقد اللساني لدى سعد مصلوح. [texte imprimé] / سامية بن دريس, Auteur ; يوسف وغليسي, Directeur de thèse . - جامعة الإخوة منتوري قسنطينة, 2019 . - 283 ورقة. ; 30 سم.
2نسخ موجودة مكتبة المركزية
Langues : Arabe (ara)
Catégories : Arabe
الأدب العربيTags : الأدب الحديث والمعاصر اللسانيات أسلوبيات سعد مصلوح النقد الاسلوبية اللغوية الاسلوبية الجغرافية أجرومية النص معادلة بويزمان التشخيص الأسلوبي linguistic stylestatistic Saad Msluh critic stylistic dignostics linguistique stylostatistique critique stylolinguistique stylogéographique gramatique de texte formule de Basman dignostique stylistique Index. décimale : 810 أدب عربي Résumé : تناول هذا البحث موضوع النقد اللساني لدى سعد مصلوح، حيث عالج العلاقة بين النقد الأدبي و اللسانيات، انطلاقا من الثورة التي أحدثتها هذه الأخيرة في دراسة اللغة. وإذا كانت اللسانيات السوسيرية في بدايتها ، قد استبعدت النصوص الأدبية ، عن مجال دراستها، فإنها عادت لتميّز بين دراسة الخطاب اللغوي والخطاب الأدبي. مما أدى إلى توثيق الصلة بين النقد الأدبي واللسانيات، مما كان سببا في ظهور المناهج النقدية النسقية على اختلاف اتجاهاتها ، والتي تعتدّ على المقولات اللسانية وتتكئ عليها، كالأسلوبية والبنيوية والتفكيكية والسيميائية والشعريات. وقد ألحّ الدكتور سعد مصلوح على هذه العلاقة ، التي رأى أنها المرتكز الأساسي لكل نقد أدبي، فاشترط المعرفة اللسانية لكل ممارسة نقدية.
وإذا كان المنجز النقدي لسعد مصلوح قد شمل موضوعات كثيرة، فإنّه خصّ الأسلوبية الإحصائية بقسط وافر من دراسته، وعلى رأسها الأسلوبية الإحصائية التي تناولها من الجانبين النظري والتطبيقي؛ إذ درس في الجانب الأخير نماذج متعدّدة من النصوص الشعرية والروائية والمسرحية، لدى بعض الأعلام البارزين في الأدب العربي، من خلال تطبيق مقاييس إحصائية محدّدة.
كما قدّم مشروعا رائدا، لم يسبق إليه من قبل ، وهو الجغرافية الأسلوبية، معتمدا على منجزات الجغرافية اللغوية، والأسس التي قامت عليها، موضّحا طرق المعالجة ومراحلها، مبرزا الفرق بين الجغرافية اللغوية والجغرافية الأسلوبية.
This research deals with the linguistic critism of Saad Musloh; where he dealt with the relation ship between literary critism and linguistic; from the revolution which brought by the
latter to the study of linguage.
Although the Suriss linguistics excluded the litrary texts from the field of study at the beggening , it returned again to distinguish between the study of linguistic discourse and the
literary one which led to a closer relation ship between critism and linguistics and it was the reason of the appearance of conisstant of curriculms which based on linguistics ,as stylistic, structuralism, deconsrulism, semiotic, and poetics. Also I talked about the opinion of Saad Musloh from this relation ship, which he saw as the basis of any literary critism and he required the linguistic knowledge any critism exercise. And if the critism achievement of Dr Musloh has addressed many topics, he gave a great part of his study to stylistics and he dealt speacially with stylistic statistical which he studied from both theoretical and applied (practical) as he studied in the latter (applied) several models of poetic tescts, nrrative, play and critism of some prominent arab lierature figures through a specific statistical measures.
He also presented a pioneer project that has never been before wich is geostylistic based on the achievements of geolinguistic; its basis analysis methods and its stages highlighting the defference between geolinguistic and geostylistic.
In addition to the subject of grammatical text, he provided a thearitical imput on this new science with some adaptation . In the light of his achievements into i;portant books have been studied "" The key to the sciences"" of Abu Yaakoub Sakaki qnd the book of "" The arabic language, meaning and structure"" of Tamam Hassan , shouing the relationship of the two books with grammatical text .
He also presented a pratical study using the procedural tools used in the textual analysis represented in a jahilia poem for Elmoraqash Alassghar.
On the basis of thise studies results were found in the coclusion of the research.
Diplôme : Doctorat en sciences En ligne : ../theses/arabe/ABEN4403.pdf Format de la ressource électronique : Permalink : index.php?lvl=notice_display&id=11194 Exemplaires (1)
Code-barres Cote Support Localisation Section Disponibilité بند/4403 بند/4403 Thèse Bibliothèque principale Thèses Disponible PermalinkPermalinkPermalinkPermalinkPermalinkPermalinkPermalinkPermalink